غار یخی چما در کوهرنگ این روزها مقصد گردشگرانی شده که می‌خواهند در چله تابستان، برف بازی را تجربه کنند؛ جایی که بیش از ۲۲ متر ذخیره برف دارد.

غار یخی چما کجاست؟

به گزارش همشهری آنلاین غار یخی چما، یکی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران است که در شمال غربی چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این غار بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است. آب رودخانه، در تمام فصول سال نزدیک به صفر درجه است. این غار به‌دلیل قرارگیری در منطقه برف‌گیر و سردسیری، تمام طول سال انباشته از یخ و برف است.
در برخی نقاط غار یخی چما حدود ۵۰ متر برف دارد و در محدوده غار باد سرد می‌وزد.

وجه تسمیه غار چما

نام غار یخی، چما یا «چی ما» است که از گویش عشایر بختیاری ساکن منطقه برگرفته شده است. «چم» به معنی مرغزار و جوشش آب در محل و «چما» نیز جمع کلمه چم است. در واقع این نام‌گذاری به‌دلیل مراتع سرسبز و خوش آب و هوای منطقه و چشمه آب شیرین و گوارای آن است.

روند شکل گیری غار

غار یخی چما به‌دلیل قرار گرفتن در دره‌ای عمیق و انباشته شدن برف‌ها طی هزاران سال ایجاد شده است. زاویه دره و تابش خورشید به آن، سبب شده است که این برف‌ها هر سال آب نشده و دائمی باقی بمانند. رودخانه این غار شگفت‌انگیز در گذشته‌های دور، منبع تامین آب عشایر اطراف کوهرنگ بود. امروزه نیز یکی از بزرگ‌ترین منابع تامین‌کننده آب شیرین جنوب کشور، همین رودخانه است. بخشی از آب رودخانه، حاصل آب شدن یخ‌های طبیعی غار است. این رودخانه با پیوستن به سد کوهرنگ، نقش بسیار مهمی در توسعه و رونق کشاورزی، دام‌داری و تامین آب شرب روستاهای اطراف منطقه ایفا می‌کند.

فیلمی از برف بازی در نقطه جوش تابستان را اینجا ببینید

کد خبر 871407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهارمحال و بختیاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha